torsdag 4 juli 2013

Kalsonger till minstingen

Från en dag till en annan ökade intresset hos min lille grabb att vara utan blöja. Att ha kalsonger storlek 2 1/2 år hemma för dessa eventualiteters skull var inget vi tänkt på. Så jag ägnade en kväll åt lite kalsongsömnad och två lyckade par blev till.






Jag använde ett riktigt ett bra mönster från Ottobre 1/2013. De få ändringar jag gjorde var att korta benen 2-3 cm och byta ut midjelinningen med resår till underklädesresår. Hela kalsongen är sydd på hushållssymaskinen för att kunna dela sömsmåner och sticka ner dem med täcksöm. På så vis blev det inga skavande sömmar på insidan (se bild).


Eftersom det kändes viktigt att det skulle uppstå kärlek vid första ögonkastet tog jag inga risker när det gällde tygval. Särskilt eftersom min son har varit så skeptisk mot allt hemsytt den senaste tiden. Därför blev det ett par i fordonstyg från Jonic textil och ett par i blå moln från Jny design. Underklädesresår (flossad, mjuk insida) från LG sömnad.

Kalsongerna har tagits emot med öppna armar och "toaletträningen" går riktigt bra. Båda paren har redan hunnit med några tvättar var eftersom vi ännu inte utökat antalet. Det blir absolut några fler hemsydda men jag får nog också komplettera med några köpekalsonger!





2 kommentarer:

  1. Vilka fina. Har också tittat på det mönstret men inte kommit till skott ännu. Vad använder du för söm på vanliga maskinen för att sy ihop med?
    Mvh
    /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin!
      Jag sydde ihop med smal sicksack för att sömmen skulle bli något stretchig. Det borde gå minst lika bra med symaskinens "stretch-raksöm" men av någon anledning har jag aldrig varit vän med den sömmen på min maskin utan föredrar smal sicksack.
      Hoppas du kommer till skott - det var kul att sy dem! Mitt tips är att sy två eller flera på samma gång. Det tar inte mycket längre tid att sy två när man ändå är igång!
      Mvh Malin

      Radera