lördag 15 juni 2013

Rose top som gravidtröja

Liksom mååånga andra köpte jag boken Sy! Från hood till skjortklänning av Jenny Hellström Ruas när den kom ut för några månader sedan. Jag blev supertaggad att sy plagg till mig själv efter att ha bläddrat i boken, men med en växande bebismage insåg jag att det vore klokast att hejda mig lite. Jag har dock vågat mig på att göra en gravidtröja av det populära t-shirt mönstret Rose top. Jag förlängde helt enkelt framstycket för att kunna rynka det i sidsömmarna i nivå med där magen ska puta som mest.












Den första jag sydde tyckte jag blev för vid och fladdrig i ärmarna. Jag justerade lite i efterhand med helt okej resultat. På t-shirt nummer två klippte jag ärmarna lite snävare från början.

Den första och översta tröjan är sydd i en "halvstretchig" trikå från Jonic textil. Den andra tröjan i Hilcotrikå från NeaNobelle. Jag köpte två randiga varianter därifrån vid en utförsäljning för ganska längesen och jag vill påstå att det är den bästa trikån jag stött på. Både att sy i och att bära mot kroppen. NeaNobelle har tyvärr slutat att sälja tyger men trikån finns att hitta på fler ställen. Bla. hos Sydilla och Tygpyssling.

Det var jättekul att lyckas med de här tröjorna. Särskilt eftersom utbudet av gravidkläder (till ett rimligt pris!) är ganska begränsat. Snart blir det nog ett par trikålinnen också, jag har några tilltänkta tyger som ligger här hemma och väntar!

5 kommentarer:

  1. Fina tröjor o fin mage!

    SvaraRadera
  2. Aha, jag hade minsann på känn att du var gravid! :) gillar topparna, speciellt den sista! Visst är ärmarna lite fladdriga, det gillar jag inte. Blir bättre om man kantar istället för att fålla, men ännu bättre art rita om såklart. Hur gjorde du egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag gjorde det väldigt enkelt för mig... Mot alla mönsterkonstruktionsregler kortade jag helt enkelt de smala ändarna på ärmen som möts i ärmhålan. På något sätt fick jag ändå ihop det när jag sydde ärmen mot axeln. Jag har funderat på att rita om det ordentligt för framtida bruk men jag kan så lite om mönsterkonstruktion.

      Radera
  3. Hej Malin!
    Du är ju så fantastiskt duktig!
    Undrar om du tar upp beställning?? Jag har ju också en växande mage och tycker den tröjan med pippimönster är super fin, givetvis allt annat också men den var lite extra. Har du tid och lust? Jag beställer också gärna någon neutral body då vi inte vet vad det är för en kotte =)
    Tänkte att jag kunde alltid fråga om du har tid och lust?
    Kramar Anna (forna öronsyster =))
    Anna.lindeberg@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Ja visst kan gravidkläder vara trista, men de här tröjorna blev ju ursnygga! Och visst känner man sig lite piggare och smidigare i sköna och fina kläder :)

    SvaraRadera