fredag 3 maj 2013

Mormors alster

Min mormor har stickat och virkat så länge jag kan minnas. Jag minns när jag var yngre att varje säsong när det kommit en ny mönstertidning från garnleverantören fick jag och mina syskon och våra kusiner beställa något nytt om vi så önskade. Sedan vi blev äldre har beställningarna blivit lite färre så nuförtiden blir mormor extra glad när hon får ett uppdrag!

Jag har gått och tänkt ett tag att jag skulle vilja ha en "islandströja" till min stora kille (som han numera själv gärna kallar sig!). Jag skulle egentligen gärna sticka den själv men tiden är så begränsad så det blir liksom aldrig av... Men så kom jag på att jag kan sätta mormor i arbete. Jag lämnade garn och mönster till henne och en vecka senare var tröjan klar!








Mönstret kommer från Järbo och är gratis! Tröjan är stickad i strl 104 men är något längre i kropp och ärmar för att förlänga användningstiden lite. Den är i största laget just nu men helt användbar ändå.
Garnet är Raggi, ett av garnalternativen i mönstret.

Den lilla herren brukar vara skeptisk mot stickade plagg men jag lyckades introducera tröjan på ett sätt att den accepterades. Och om ni frågar mig så är den underbar!!

TACK mormor!

2 kommentarer:

  1. Så fin! Tänk vad mormorsmor kan åstadkomma vid 88 års ålder - fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Alldeles underbar! Vilken fantastisk mormor du har! Kram

    SvaraRadera