söndag 3 februari 2013

Syskonmatchning var det här...

En nyligen levererad beställning på några glada syskonplagg! En blivande 3-åring och hans (mycket snart) kommande syskon ska matcha varandra i de här kläderna.














Mönster: Raglantröjorna i strl. 98/104 är ett mönster från Ottobre 4/2012. Omlottbody i strl 56 från Ottobre 3/2011.

Material: Mästerkatten i Stövlarna från Liandlo matchat med ränder i petrol/grön från Znok. Mudd/kantband från Stoff och Stil.
Seasons från Znok/Lillestoff matchat med ränder från Jonic Textil. Mudd/kantband från Stoff och Stil.

Det var första gången jag syr body med omlottknäppning. Det är ju det absolut smidigaste den där allra första bebistiden men OJ så tidskrävande det var att sy! Det var väl en kombination av omfattande kantning och pilligt tryckknappsarbete. Ingen lönsam affär med andra ord! Någon annan som upplever att just den modellen tar lång tid att sy eller har någon tips på ett annat liknande mönster?

Hur som helst - det var en rolig och lyckad syskonmatchning att sy!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina syskonmatchningar! Ja, det är lite omständligt att sy omlottbodies. Jag tror att det kan vara lite smidigare om man låter kantbanden gå runt grendelarna också. Då slipper man iallafall vika in tyget, sticka ner kantbanden osv... Jag har använt mönstret från Ottobre 6/2007, men jag vet int eom jag kan rekommendera det. Jag har ritat om det helt och hållet för att få det som jag vill... Får jag fråga hur du har fått ditt "gilla" knappen i vänsterspalten?

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Anna. Även om du ändrat mönstret mycket ska jag nog testa att sy en sådan variant vid tillfälle!
    Gilla-knappen är helt enkelt en lånad bild från google som jag sen manuellt valt att länka till Fb-sidan!

    SvaraRadera