måndag 2 juli 2012

Klänning med smock - sött som socker!

De här klänningarna var en beställning från en kollega som ville ha söta klänningar till sina barnbarn. Hon valde själv tygerna och klänningsmodellerna. Jag syr inte så mycket klänningar och inte så mycket i rosa normalt sett så det var kul och omväxlande. Och sött blev det!
Klänning med smock var ett specifikt önskemål från min kollega. Jag var först lite tveksam eftersom jag inte provat tekniken förut men så hittade jag ett mönster och bestämde mig för att prova. Det gick som en dans, var inte alls så komplicerat som jag först trott. Bara att trä resårtråd för hand på undertrådsspolen och gasa!














Mönster: Mönstret till den prickiga klänningen med smock är från Ottobre 4/2011. Strl 80.
Singoallaklänningen är en variant av "Kokeshi Doll" ur senaste Ottobre (3/2012). Där är den sydd i vävt tyg och med foder och infodring men med några små ändringar blev det en singoallaklänning i trikå. I storlek 80 och 86.

Material: Prickigt på rosa botten från Liandlo och rosa svampar från Ohlssons tyger.

Det är roligt med beställningar som tvingar mig ut på okänd mark! Smock ska jag sy snart igen hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar