måndag 5 mars 2012

Kofta med ok och strukturmönster - till mig själv!

Jag köpte det här garnet för 2 år sedan när det var utförsäljning i en garnbutik här i byn. Det var fyndpriser på det mesta och inte bara på "resterna". Jag tänkte att är det någon gång jag ska slå till på ett lyxgarn så är det nu!

75 % Merino ull, 25 % silke
Jag köpte 600-700 g för att det skulle räcka till en tröja/kofta till mig själv. Därefter har jag letat efter ett lämpligt mönster och till sist bestämde jag mig för den här koftan. Jag har länge velat prova ett mönster med ok. Det tilltalar mig att inte behöva sy ihop så många sömmar i slutet och så går det ju att få till så fina mönster.

Den ser ganska kort och bred ut - det är den också (!)
men när den sitter på är det inte särskilt påtagligt.

Pappas svarvade träknappar blev pricken över i.





Med 3/4-ärmen tycker jag den känns som en vår/sommar kofta. Jag tror jag kommer använda den flitigt. Den är inte det minsta sticksig, bara mjuk och go!

Mönstret kommer från Garnstudio. För den som blir nällad hittas mönstret här.

2 kommentarer:

  1. Wow vad snygg den blev! Garnet passar perfekt till det mönstret. Vad jämnt och fint du stickar! Blir sugen på att prova samma mönster...

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Den vill jag se på nästa gång vi ses!

    SvaraRadera